Hyundai gets top overhaul

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca setia dan pengunjung blog saya,disini saya hendak buka satu post lagi berkenaan dng top overhaul hyundai gets 1.4

perkara yang perlu ditukar adalah

1.piston rings

2.conrod bearing

3.top overhaul gasket

4.gum gasket

DSC_0173

 

ini adalah gambar sebelum top overhaul kami baru saja menbuka valve cover dia

DSC_0174

 

sekarang kami sedang mencuci cilinder head dan part lain

DSC_0178

 

yang ini pulak kami dah bersihkan dan sudah di grand valve

DSC_0175

 

sekarang piston ring dah pun pasang balik,maaf gambar piston tak sempat ambek,engine dah pun cuci bersih2

DSC_0201

 

ini gambar dalaman head selepas cuci

DSC_0183

 

dah pun pasang pada kereta

 

DSC_0184

 

 

dah pun siap,alhamdulillah kereta dah pun bagi balik pd owner

 

jika anda berminat dng kerja saya atau ada soalan anda boleh comment di bawah atau hubungi sy di talian 0172601852 nama sy ramadhan.

terima kasih kerana view blog sy

29 Comments

  1. Salam, saya mempunyai sebuah picanto. Sy terfikir utk tukar enjin. Minta encik nasihatkan apa enjin yang sesuai dan kosnya. Tq.

    • wasalam
      boleh sy tahu apa masalah engine asal keter ini.engine lain jika kita ubah suai banyak engine boleh masuk.

      • Masalahnya bila sy mula tekan minyak ia akan berlaku seolah-olah mcm bawa kenderaan manual yang terlepas clutch. Ia akan melompat ke depan n bergerak normal semula.

  2. Salam bang….brape kos utk buat same mcm hyundai getz kt atas ni?

    • wasalam
      1k

  3. Bro kereta saya Proton Satria 2004. Baru2 ni saya macam nampak asap putih keluar melalui ekszos dan head engine pun dah kotor mungkin leaking sikit keluar. Naik genting mg perit gak la nak sampai berat nak mampus keter aku ni. Dah sampai masa utk top overhaul ke? KAlau yea cost keseluruhan dan lokasi tuan di mana tu?

    • Kenapa tiada jawapan bagi soalan saya? Adakah kos dlm RM800? Boleh saya bawak kereta ke kedai tuan tgk dulu camna bole ke

      • tuan harap bersabar jika saya lambat jawab atau lambat balas.saya kesibukan di bengkel dan kereta penuh dan ada banyak lagi masalah yg belum sy selesai kan, semua akan di layan insya allah,tp berilah peluang dan kelonggaran masa untuk sy jawab.harap tuan dapat memahami situasi sy,terima kasih

        top gasket
        piston ring
        conrod bearing
        oilsumpgasket
        gum gasket
        engine oil
        oil filter
        workmanship

        ini semua nilai nya 800 ringgit

        selebihnya jika ada part kene tukar maka harga lebih dari 800,

    • i need to check the car first

  4. Salam,boleh tahu enjin apa yang sesuai dimasukkan dalam fiat marea 1.6 elx (a).ECU enjin rosak.terima kasih.

    • wasalam
      sy tak pernah buat lagi,cuma kalau boleh diusahakan dapatkan ecu asal balik dulu,kalau nak masuk engine jepun banyak boleh di ubahsuaikan cuma kos nye agak tinggi,antara engine yg pernah org masuk vr4,tapi alang2 nak tkar cari engine yg sedap macam toyota blactob,dan ada banyak pilihan boleh masuk asalkan yg muat dala engine bay,lain2 tapak kene buat ajer.

      • terima kasih tuan.terbaik!!!

  5. salam abang …saya miliki sepctra 2006…sy ingat nak masuk enjin 4AGE 20V BT (A)…boleh sy tau berapa kos upah pasang…mungkin engine part saya bawak sendiri lah…terima kasih

  6. kia carens 1 (1.8) nak tukar engine yg sesuai..pls recomen..
    0192793146 aziz

    • kalau saya engine asal dah cukup memadai,kalau convert saya tk tau

  7. As-salam sy cuba telefon menggunakan nombor yg tertera diatas tp no tersebut tiada dlm perkhidmatan…boleh tak en mat bg no tel @ hp yg baru…tima kasih

    • wasalam call sy di

      jika anda menggunakan maxis call sy di no 132006285358453882.jika anda bukan pengguna maxis gunakan no ini +685358452882 maaf sy berada diluar negara dan akan balik sebelum raya.tq

      • sy nak hantar kereta sy sebuah hyundai getz 1.3 kerana ada masalah minyak hitam leaking kt head…boleh tak sy hantar ke bengkel en mat @ tunggu en mat balik ke malaysia…tima kasih

      • wasalam

        boleh tapi jng hari kamis sbb kamis sy akan balik jd xder org kat bengkel pd kamis ini tq

  8. KIA CARENS SY DAH TUKAR GEARBOX COZ YG LAMA DAH ROSAK..TP SEKARANG POWER DAH KURANG..TAK PUAS..ADA ENJIN YG SESUAI TAK BOLEH DIMUAT MASUK UNTUK YG LEBIH POWER DAN SELESA SELAIN ENJIN ASALNYA…

    • ermm maaf encik sy tidak lagi membuat kerja kerja pengubah suaian kereta

  9. salam saudara. hendak minta pandangan.

    kereta hyundai coupe generasi 1 (1997) harga jual 10k. berbaloi x? kereta lama.. aircond x baik, exhaust berasap, semput bila press minyak..

    ingin tahu value kereta begini berapa? dan ingin tahu berapa anggaran cost baik pulih semula kereta? Tq..🙂

    • wasalam

      kalau kereta tu cuci kaki saja masuk drive takde masalah apa2 10k harga tu ok boleh beli.
      tapi 10k itu rosak engine problem,aircond lagi suspension pulak camner?

      bagai mana jika kos baik pulih engine dan tingtong itu dan ini 7k kan dah 17k kereta tu.

      pandangan saya harga tu mahal sgt,kalau dapat dalam 6k ok kot.

  10. Assalamualikum,
    Kereta saya, Hyundai Getz 1.3A, Model Tahun 2005, telah mengalami overheated semasa dlm perjlnan ke KL. Ini disebabkan air kering kerana top radiator retak. Di bawa ke workshop dan selain menggantikan brg-brg lainnya, utk engine saya dimaklumkan telah dilakukan kerja-kerja melibatkan Skin Cylinder Head, Grand Valve dan Top Overall. Apa yang saya amat tidak berpuashati ialah bunyi engine nya begitu kuat dan ada gegaran, minyak hitam masih leaking dan pick up yang amat lemah. Soalan saya: 1. Adakah Piston Ring dan Conrod Bearing perlu ditukar untuk mendapat kembali bunyi dan pick up yg sempurna? 2. Bolehkah saya membawa kereta saya ke workshop tuan utk di baikpulih semula ketahap yg memuaskan? 3. Berapa hari diperlukan utk baikpulih? (Utk makluman, saya terpaksa turun dari Kuantan). 4. Berapakah kos nya? Harap dapat jawapan segera drp tuan. Terima kasih.

    • wasalam
      tuan hendaknya kereta di check dulu kemudian kita sembang apa yg patut di tukar dan kos

  11. salam..sy nak tanye klu buat ovuhul engine getz 1.3 mcm gambar diatas berapa kos sekarang nie?

    • yg tu top overhaul bajet 1k

      • Hi bro.saya cuba call ur phone tapi tak dapat.nak buat overhaul keter hyundai getz 1.3 cbu.piston dah tendang bila cuba pick up ada bunyi golek golek dalam kanan engine dan oilseal dekat gearbox dah mula licking.tolong jawab bang.number saya 0163315291 singh.

      • hi i kat luar negara

        i balik 15 hari bulan ini dan akan bekerja sperti biasa sampai hujung bulan ni sahaja,hen i kene keluar lagi sbb ada urusan di luar negara so bengkel akan buka 15 hari sahaja


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

