Toyota RAV4 2006 overhaul

Salam sejahtera kepada pembaca blog saya pada hari ini 5/9/2012 ada satu RAV4 bernadikan engine 2.0 DOHC VVTi. Kereta ini 4WD dengan kelajuan 4 speed automatic transmition.kenapa kereta ini boleh sampai ke workshop saya?kisah dia macam ni kereta problem nyer makan minyak hitam sedangkan asap tidak ada,jadi owner kepada kereta ini berhajat nak baik pulih kereta ini di servis center toyota la tapi saya tak tahu servis center yang mana satu di wilayah persekutuan,so sampai kesana mereka check la terlebih dahulu kereta ini sebelum dia bagi satu harga untuk full overhaul.tapi owner tak berapa setuju dengan harga yg di tawarkan jadi owner pun mencuba la cari mekanik di internet,dengan izin Allah SWT beliau jumpa la blog saya yang dah lama tak update ni hehehehe.call punyer call cerita punyer cerita owner pun ambek keputusan untuk hantar kereta ni ke workshop sy untuk pemeriksaan terlebih dahulu,bila dah check rupanya engine sama dengan camri.jadi tak lah susah sangat nak overhaul engine ni pada sy la,pd org lain tak tahu la.engine dia 2AZ model.ok lah kita singkat kan cerita ini lah gambar engine nyer agak kotor cikit la berabuk dan berminyak…….

ini lah keadaan engine kereta ini sebelum saya buat ape2 lagi…..

tabiat saya kalau nak buka engine ni saya kan basuh terlebih dahulu untuk senang nak buka dan tak kotor kan kereta…

ok sekarang engine pun dah basuh dan dah cantik berkilat macam baru kembali….

perkara paling penting bila basuh engine kereta ni buka ECU dulu dari kereta terlebih dahul kenapa??sebab ECU duduk tepi batery jer kalau masuk air camner…hihihihihi ngan kita2 sekali masuk air nanti.

inilah rupa kereta tersebut…..update selanjutnya dalam minggu ini sebab saya akan buka engine dan kita tengok sama2 dalam engine nyer ape macam dan ape cerita..

inilah keadaan dalam engine patut lah kereta ni makan minyak hitam….sebab dalam nyer ada bnyak carbon dah macam tanah liat dah.

ini adalah piston yang telah saya buka dan belum di cuci lagi…

ini pula bahagian bawak engine selepas buka oil sump

soalan nye kenapa jadi macamni…..?

jadi macamni sebab minyak engine lambat tukar,dan minyak engine kurang elok punyer pakai. dan kekadang jangan lah sampai betul2 5000 km baru nak servis,kalau dah 4000 servis je la..lagi pun minyak baru 60 ringgit jer..kalau pakai minyak fully takpe la..boleh pegi sampai 7000 km.jangan ingat kereta baru tak payah check minyak engine.berapa sangat masa nak buka bonet untuk check minyak dan air.

bermula nya kerja cuci dan pemasangan gambar di bawah ini

 

 

 

selesai sudah project ini,perjalan cerita nya sila tengok gambar,,jika ada sebarang pertanyaan berkenaan kereta ini sila tinggal lan coment atau pun sms atau pun call sy di 0172601852

dan akhir kata segala sokongan sy ucapkan beribuan terima kasih…

36 Comments

  1. Hehe…keta aku tu…malu arr..ada byk abuk…terima kasih tuan Mat kerana cucikan bahagian2 kat enjin tu…baru nampak skit serinya…tapi harap sgt usaha seterusnya nanti akan mensettlekan masalah2 yg ‘menghantuinya’ selama ni…keep up the good work tuan…saya respek dgn sikap tuan yg berterus terang dlm kerja2 servis keta ni..tak mcm byk workshop2 lain..tau nak cekik customer jer…

  2. Salam tuan..zainal ni..la, mcm tu ke..mekanik yg selalu servis keta saya tu ckp..takpe, tunggu sampai 5k baru servis lagi..lajak skit pun takpe katanya…huhu..jadi, enjin keta saya ni nak kena buat overhaul jugak ke? Ke bersih2 kan jer? Lagi satu, dari gambar tu..enjin saya tu blum bawak kuar dari keta kan? Bole ke buat tanpa bawak kuar?

    • tak bagus macam tu…….itu kata mereka la..tapi kata saya lain….yup engine ni saya akan buka barai habis sebab sy dapati oil seal fly wheel pun bocor,so saya akan buka dulu dan akan tunjukkan pada encik zainal (tuan kepada RAV 4 )kemudian saya akan tengok apa barang yang harus di tukar dan tanya harga di kedai..kemudian kene bagi saya duit pendahuluan untuk overhaul engine ni bila sy dah dapat semua harga barang…sy akan buat overhaul engine setaraf kilang punyer kuality…ikuti kisah selanjutnya nanti…..setakat ini tiada lagi teknologi boleh bersihkan engine tak perlu buka…hehehe mesti buka ….

      • Oo..mcm tu ker…ok la..nanti tuan bole la call atau sms saya tentang harga brg2 yg perlu ditukar tu…agak2 byk ke? Huhuhu…tapi takpe..saya memang nak settlekan problem ni..pastu betul2 maintain enjin tu based on tuan punya cadangan..

      • nanti bila saya dah buka engine dan ketahui ape yg kene tukar baru sy akan sms atau call untuk belanja,so sy pun nak buat kerja ini sekali sahaja dan saya nak buat cantik cantik macam keluar kilang hehehehe…cuma kene bagi masa cikit la…dah alang2 kita turun engine boleh kita tukar seal semua,jadi lama lepastu tak de nampak leaking.nasib baik la engine sama dengan camri jadi spare part pun tak la susah sgt…engine pun ade secend di kedai potong……tq

  3. Salam bro….bley dapatkan no contact…saya ada masalah dengan Toyota RAV4 2.0 tahun 2003…..

    • Sori bro..ko nak contact no aku ke, atau contact no En. Mat mekanik ni?..kalo no En. Mat, ni no nyer…0172601852…kalo no aku plak..0129728195…tapi awal2 cakap la ye…aku bukannya pandai sgt pasal keta ni…hehe..

  4. Salam En. Mat…terima kasih byk2 tuan kerana akhirnya berjaya menyudahkan kereta saya ni…saya rasa tuan bole la pakai keta saya tu 2-3 ari ni…kasik jln, test lama2 sikit…kalo rasa semua dah ok, call je la saya ek…lagi skali…terima kasih En. Mat….

    • WASALAM…
      alhamdulilah panjat puji kepada Allah kereta dalam keadaan baik sperti standart dia dan sy sudah test drive nampak nyer cantik.cuma ada sedikit finishing kene buat dah siap ni sy akan call dan boleh ambek balik kereta…sy ucapkan terima kasih banyak kepada pemilik kereta ini yakni encik Zainal yang telah mempercayai saya walaupun saya tidak pernah lagi overhaul RAV4. ini yang pertama dalam sejarah saya menjadi mekanik dan saya sudah pun menjalankan dengan baik dengan izin Allah….. jika ada sesiapa pembaca blog saya yang ingin bertanyakan pasal kereta boleh la comment di bawah ini…..tqvm

      • Salam tuan pomen, Saya ada masalah dgn rav4 thn 2001.,2.0 4 pintu .br tukar engine thn 2000, tp rosak balik..pomen lepas tgn.. masalah nyer..dah 5 pomen keje kan keta nie..tp semua menghampa kan..sy dah rugi byk..depa ingat kita cop duit..betol ckp en.zainal depa xabeh abeh nk sembelih..masalah nyer skrg..patot ke sy baiki balik engine yg br sy tukar or masuk halfcut..? Sbb pomen toyota bgtau wiring kereta sy da short..e.c.u body wiring (kalo hujan air masuk ikut tiang cermin dpn..tu yg ecu box short) pn dah spark nk masuk toyota service xmampu..harga melantun nauzubillah..bantulah sy yg sedang buntu…kereta tersadai…naseb ada adek ipar baik..kasi pinjam keta…sy harap tuan dpt membantu sy…nk nanges pn dah xboleh dah ni…heheh….nasir 0122284033

  5. salam bro mat. just nk tau jer. ada certain bengkel kalau tukar minyak hitam, dia gunakan penyedut tu je tanpa buang minyak ikut drain nat. Takde kesan sampingan ke kalau buat mcm tu?

    • ok jer pun guna cara itu,,cuma kemungkinan minyak tak dapat sedut dengan habis.

  6. terbaik…. admin ni sejak dia repair kete kembara aku dulu mmg aku percaya kat dia ni… errr, admin… kat bengkel mara biasanya ada kat sini hari apa??? ehhehehe

    • terima kasih banyak2

  7. Salam encik..kereta saya guna enjin 4g63T..bila saya tekan minyak dgn kuat,enjin mengaum dulu br kereta brgerak laju.dah jd mcm kereta automatik pula.adakah berpunca drpd klac o benda lain..apa masalahnya..terima kasih

    • wasalam….mungkin cluct dah dekat nak abis…

  8. asalamualaikum…maaf. nak bertanye berape harga adjustable absober kedai potong untuk ford telstar model gw..boleh bro carikn??

    • waalaikum salam

      sy kurang bermain dng sport suspension..tq

  9. kalau bro ade adjustable absober untuk ford telstar boleh call atau sms kt n0 014 2735514 …

  10. Salam tuan2, saya ingin bertanyakan pendapat mengenai kereta RAV4 tahun manufacture 2001-2003/2006 atau setaraf dengannya..kereta ini ok x dari segi, maintanance,spare part, pengunaan minyak dan value for money?dan boleh offroad x?mcm jalan2 berbatu skit2?lagi 1 kereta ini 4wd sahaja atau boleh tukur mode 2wd?atau AWD? kalau ok dari semua segi, ingat nk angkat 1..tgh mencari jugak kereta ini sebenarnya..
    terima kasih..

    • wasalam

      kereta jenis rav4 ok dia AWD engine kalau tahun 2003 dan 2006 ada sistem vvti kalau sebelum itu engine biasa sahaja minyak boleh dikatakan jimat juga,dan maintenance tak la tinggi sgt.boleh juga of road tapi kalau ofroad masuk hutan batu2 sy rasa baik cari pajero.

  11. Kepada En. Nassir di atas…

    saya Zainal pemilik Rav4 dlm entry ni..belek2 post ni ternampak komen tuan…saya cadangkan tuan call or hantar je terus ke En. Mat utk dia tengok n test dulu keta En. Nassir tu…Saya punya Rav4 mmg sedap dah skang…enjin senyap giler lepas overhaul…hehehe…balik kampung pun minyak jimat (jln highway, constant tanpa byk brek…mmg nampak la jimatnya…tapi kalo ulang alik kerja PJ ke Klang…bole la minyak dlm RM50 Isnin-Jumaat)…cuma skang ni saya masih monitor masalah loss of minyak hitam…baru bertukar kpd brand dan gred minyak hitam yg lain lepas saya hubungi En. mat hari tu…so far…ok la…takde loss of minyak hitam yg ketara sgt sampai skang…

    • assalamualikum Encik Zainal ape khabar
      terima kasih untuk Encik Zainal sy ucapkan encik Nasir punye kes lagi teruk sebab dah 5 bengkel masuk,dan kereta ini sudah tukar engine,tp wiring dan ecu sudah problem teruk dan tidak boleh diselamatkan lagi,sy dalam pencarian halfcut atau engine complete dan wiring,

    • Salam en zainal, brp kos keseluruhan buat overhaul ni?

  12. Waalaikumsalam En. Mat…saya baik2 je…En. Mat mcmana plak? mesti busy kan…keta masuk tak putus2…insyaallah, kalo kita jujur dan ikhlas dlm pekerjaan kita, Allah tambahkan rezeki yg sedia ada…kesian plak dgr cite keta En. Nassir tu…harap2 settle la problem dia tu dgn kos yg masuk akal…saya dok tgk takat minyak hitam saya dlm 2 minggu skali…so far, ok la…nanti esok nak tgk lagi…terima kasih pd En. Mat yg tolong pomenkan keta saya ni dulu…

    • sy alhamdulillah sehat,cuma busy saja hehehe macam encik Zainal kata kereta tak putus,alhamdulillah.encik Nassir sudah order halfcut dr japan,keadaan kereta sngt kritikal,sama2 sy ucapkan kepada encik Zainal yg juga salah seorang custumer sy yg mempercayai sy.

      • salam en mat… saya nak tanya sikit… saya baru beli perodua kenari tahun lepas. kereta2 tahun 2001. masalahnya sekarang kereta2 makan minyak hitam dan keluar asap putih( masa tak jalan) kalau tekan minyak. saya dah bawak ke bengkel dan buat baru2 nie… bengkel kate kena granbar… so lepas buat kereta2 jadi balik. makin kuat asap keluar (masa kereta tak jalan) minyak semakin cepat kurang… dalam 4 hari guna dah kurang… perjalanan sehari pergi balik dalam 100km. sy tel balik bengkel2.. dia cakap mgkn block kena korek.. saya kena top up minyak hitam bila guna 4 hari sekali. kalau nak buat2 berapa kosnya dan betul ke kena buat mcm2. ada bengkel lain bagitau kos dalam rm1100.00 aje.. harap en mat dapat membantu

      • wasalam en izan
        kalau nak overhaul enjin kenari dengan reboo tak cukup 1100.00.itu harga kerja cincai.kalau nak buat dengan cantek sediakan bajet 2k,kalau nak bagus lagi masuk enjin yrv halfcut baru 4k saja,tp 1.3 pasang 1.5k so jadi 5.5k itu satu pilihan,kalau nak overhaul enjin lama 2k cukup la.tq

  13. Salam En Mat,

    Saye bercadang nak tukar timing chain untuk engine toyota altis 1.8 1ZZ-FE yang sudah berkhidmat 330K++ KM buat masa ini. Barang dh beli cume masih belum ditemukan jodoh dgn pomen yg berkenan. Diharap En Mat dapat menyatakan anggaran kos upah pemasangan. Terima kasih

    • wasalam

      tq for the commnet

      minta maaf En sy hanya buat kerja standart sahaja ubah suai sy tak buat…..harap maklum tq for the comment

      • En Mat,

        Mohon penjelasan. Saya bukannya nak buat ubah suai. Saya bercadang ingin menukar timing chain, timing chain sedia ade telahpun uzur setelah berkhidmat selama 12 tahun. Terima kasih

      • minta maaf Encik atas kekeliruan sy menjawab soalan Encik

        adakah timing chain yg sedia ada sekarang sudah berbunyi?

        jika berbunyi maka patut lah kita kene tukar,
        untuk pengetahuan En sy tidak pernah lagi beli timing chain untuk engine toyota altis.hanya sy dapat aggarkan sahaja mungkin harga nya satu set 700.00. mungkin juga seribu lebih.
        kerana timing chain biasa nya kalau dah haus kene tukar dengan spoket sekali dan juga tensioner.

        jd harga sebenar sy belum tahu anggaran saja begitu lah.

        terima kasih.

  14. Salam En Mat,

    Saya ada masalah sket….haritu nissan z11 saya baru tukar head gasket….grind sket head….ada overheat haritu. Dah kira top overhaul la…tapi lepas tu engine rasa jerkin/semput pada 1.5k rpm. Rasa macam tertarik kalau lepas minyak pada rpm tu…then kalau tekan minyak balik pada rpm tu rasa menghenjut…nape ye? Dah hantar balik kat workshop cina tu…lepas adjust masih kurang la sket…tapi masih ada lagi rasa tu…Mungkin En Mat yang pakar ni ada buah fikiran…saya ni jauh…kalu x boleh bawa ke bengkel En Mat….

    • wasalam,
      boleh jadi mungkin timing chain lari satu gigi,atau pun kedudukan camshaft timing kurang tepat.selain dari itu baik scan guna computer

  15. Salam En Mat,
    Menarik saya baca blog tuan ni, dapat banyak pengetahuan juga. Saya nak tanya macam enjin 4G13 Proton Iswara, 1998, gred minyak enjin yang ok berapa? Enjin 4G13 ini guna carburator Aisan ke? kalau autochoke dh rosak/ tak jalan, nak tukar kit ke atau tukar seketul? banyak keje tak nk kena buat?
    Enjin ini tiap kali tukar minyak hitam setting CO (air mixture) tu mcm lari je. jadi tak sedap, tak pickup. Sampai skrg xde pomen yg boleh tune CO tu elok2, melainkan saya sendiri pandai2 usik screw belakang carburator tu guna spark plug ubahsuai.

    So pandangan tuan, perlu overhaul tak enjin ni sudah nampak ada 2 plug yg kehitaman/ basah dengan minyak hitam?

    Terima kasih.

    • wasalam

      auto choke ada jual kit
      perlu overhaul atau tidak mestilah diperiksa oleh saya dulu baru sy tahu sama ada kene buat overhaul atau tidak perlu atau memadai dng top overhaul

      terima kasih


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

