mazda astina convert to b5 dohc and restore

Assalamualaikum kepada pembaca setia blog motecmat dab semua pengunjung,dalam laman ini saya ingin menceritakan sedikit pasal mazda astina convert to B% DOHC, so kalau ada sesiapa ingin bertanya boleh tinggalkan comment,dan juga jika anda berminat dengan kerja saya pun boleh datang ke bengkel.

ini adalah keadaan bila saya dah buka engine

dan ini keadaan bila sudah cat….sorry camera sy kurang cantik kuality gambar.

atas permintaan owner kereta beliau mahukan warna biru untuk engine bay…so sesiapa nak restore kereta warna boleh pilih sendiri la..

kemudian yang ini adalah gambar engine dalam halfcut mazda b5 DOHC  1.5 automatic

ini lah engine b5 DOHC  yang hampir siap restore… skrg nak pasang

engine ini saya telah pun basuh dulu,so lepas ini saya akan restore dulu engine ini kemudian saya akan pasang pada kereta…

 

 

dah pun siap….berminat dengan kerja saya sila datang ke bengkel saya di sg buloh dengan alamat lot 1310a jln gajah 3 kampung kubu gajah sg buloh selangor. harga kita citer kat bengkel.

setakat ini dulu cerita nya sebab project own the way.

27 Comments

  1. salam…bro sy ader mazda 626 standrt…bleh bg cadangan nk pakai enjin apa?bleh ker mazda sy pakai twin cam…dan nak tau kosnyer…
    dan satu lagi harga wiring 1 body brp??peminat mazda 626

    • wasalam..dulu saya ada kereta tu..yg gambar home page tu…engine warna emas tu dan keerta saya adalah yg warna merah..tapi kereta saya dah total lost..engine saya dah jual pada org lain tahun lepas.dulu sy ubah suai kereta saya untuk engine dan brake suspension bajet 7000.00 sebab halfcut mahal..
      baik cari satu yg dah di ubah suai murah cikit.nanti kalau ada engine sy akan iklan kan dalam blog saya.

  2. tumpang tanya…bengkel di mana?? sebab saya pun ada astina yg saya rasa dah sampai tahap untuk convert enjin

    • bengkel di sg buloh..
      jalan gajah 3 lot 1310a kampung kubu gajah sg buloh selangor

  3. boleh dapat lg ke halfcut utk astina…saya prefer convert astina halcut kpd astina saya,berbanding ramai lain yang convert pakai BPT atau BPD…sebab kalau boleh semua barang nak masuk kembali ke astina ni…biasa owner yg cari halfcut atau saudara boleh carikan??

    • saya rasa boleh..cuma kene rajin la cari kat kedai2 potong.boleh saja nak masuk b8 turbo pun…cuma tergantung bajet la…sebab engine tu mahal..
      ini pun ada satu jer dapat tapi b5.cari halfcut owner pun boleh saya pun boleh….tak kisah.

      • b5 halfcut tu berapa RM dapat

      • harga saya dapat 3800.00 complete body part.

        yang ini semua masuk ngam pasal memang mazda astina japan mari punyer.b5 ni banyak mazda pakai.dashboard semua ngam masuk kereta yang sama.
        terima kasih atas pujian anda.

      • B5 ni bkn dari astina kan,dari familia gtx kan….jd dashboard smua pkai yg lama la kan

  4. Salam, sana nak tanya.. Saya dah pakai ford laser s 1.5 doch… Kuasa dia amat mengagumkan.. Kate ayah pakai sekarang seremban. Saya nak tanya kat mana nak setting skru di bahagian belakang injector.l pasal dulu keye saya semput.. Ada pomen adjust kat belakang skru terus elok.. Bole tunjukkan yang mana satu skru nak adjust. Tq

    • wasalam..
      macam mana saya nak tunjuk kalau benda saya tak nampak…lagipun mana ada screw boleh adjust kat citu….mintak maaf la ye…bkan sy tak taknak tolong.kene bawak kereta dulu bru saya boleh tolong.

  5. Assalam…sy ade ford laser 1.5 taun ’95..nk tny rase2nye enjin ape yg ssuai nk diconvertkn..sbb condition enjin skrg krg memuaskan..

    • wasalam..masuk b5 dohc..tapi barang susah dapat..kalau nak original restore je engine lama balik..

  6. sy ade ford laser thn 86 skrg dah msk B5 DOHC ,mslah skg streng rack je problem ,streng rack ape bole msk mazda or ford,agak ade sparepart dia x???

    • saya ada satu rack secend dan masih bleh digunakan lagi….kalau mahu harga 300.00

  7. Salam brother,boleh dapat kan spring untuk boot astina dari half cut tak?terimas.

    • wasalam
      tak ade stok la bro…cuba riki riki kat mudah.com

  8. salam bro..sya ade kete ford laser sampan…leh krn engin skrg kurang memuaskan sya nk convert ke engine mazda B5…kt mane sya nk dptkn engine tersebut…dan berapa kosnye siap install skali…dan lama mane bleh siap?

    • wasalam,engine kene cari di kedai potong,saya cri pun boleh encik cari pun boleh,kalau nak saya cari hantar kereta dulu bg sy deposit,barang mungkin boleh dapat,pasal kos kene tengok keadaan kereta dulu,lama mana boleh siap tengok keadaan la….pasal body kit sy takde buat….tq

  9. Hi bro, saya tengah cari dashboard untuk mazda astina saya. Tahu tak kat mana mau cari? Thank you

    • cuba cari kat rawang sungai coh mungkin ada sana ….

  10. salam bro…nk bertanya pasal mazda astina..asalnya gearbox manual..jadi ingin bertukar kepada gearbox auto…enjin sekarang standard carb 16valve soch..jadi soalan saya gearbox dari model ape yang boleh pakai pada enjin asal..kalau tak silap astina malaysia tak ada auto.

    • wasalam kalau ada bajet cari satu halfcut masuk enjin complete,sebab japan astina is feul injection gearbox auto dia electronic jd kalau enjin carb tak boleh pasang juga.

  11. salam bro. saya ada 323 sedan 82, asal enjin B3 sohc. plan nak masuk B5 dohc. ada enjin lg ke? Brapa kos siap pasang?

    • wasalam
      engine payah dapat..

  12. mintak no fon

    • 0172601852


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

