kia sportage overhaul engine

Asaalamualaikum salam sejahtera kepada pembaca blog metecmat yang berbahagia,terima kasih atas comment dan sokongan tuan/puan yang membaca artikel saya ini.di ruang ini saya ingin mencerita kan satu lagi kereta yaitu kia sportage overhaul engine,jika ada sesiapa yang ingin bertanya boleh tinggalkan comment atau pun call saya di 0172601852,terima kasih

kereta kia sportage ini dari melaka batu berendam,masalah kereta ini leaking teruk dan juga asap putih dan performance sudah hilang bnyak jadi power pun kurang.jadi bincang punyer bincang dengan owner kereta jadi lah buat overhaul kereta ini…

yang ini adalah gambar engine sebelum saya usik ape ape lagi…tapi step yang pertama adalah saya akan basug engine terlebih dahulu sebelum saya buka satu persatu selepas ini…

mari tengok gambar sudah di basuh pulak

inilah keadaan selepas saya basuh engine kia ini…baru lah senang sikit saya nak kerja…hehhehe

saya singkat kan cerita ini sebab gambar saya ada yang hilang jadi sekarang ini sebenarnya saya sudah pasang balik block dan ini lah hasil nya…

kemudian saya akan pasang head sekejap lagi

sekarang ini gambar dimana saya sudah pasang timing belt,cilinderhead,dan manifold separuh..

dan ini nak pasang valve cover gasket..

dan inilah gambar bila semua nya sudah siap……….

terima kasih

60 Comments

  1. semoga dimurahkan rezeki

    • aminnnn terima kasih atas doa encik

  2. Blog tuan sangat informative. Berbanyak2 terima kasih.

    • thanks for the comment..

  3. assalamualaikum, boleh dapatkn email encik? lebih senang saya nak bertanyakan soalan melalui email. terima kasih.

  4. salam bro….nak tanya skit bengkel bro kt mana yer…

    • lot 1310a jln gajah 3 kampung kubu gajah sg buloh selangor,bersebelahan kampung merbau sempak.

  5. salam
    sy nak beli kereta second , ford lynx 02 atau kia sportage 99. tolong cadangkan.

    • wasalam..
      dua2 kereta pun ok…cuma kene tengok market dan condition kereta la…

  6. salam
    saya cadang nak beli kereta second
    nak pilih kia sportage auto 99 atau ford lynx hatchback auto 02 .
    tolong bagi komen, cadangan.
    terimakasih tuan

    • dua2 kereta pun ok..cuma perlu tengok kondition

  7. Salam..
    saya bercadang mau tukar engine sportage 99 saya.. Engine apa yang tuan rasa boleh muat with minimal fabrications dan juga masih dapat guna 4 wheel system saya? Thank you

    • wasalam……
      kalau saya tak perlu tukar engine untuk ini kereta,kita full overhaul sahaja……lagi cantik dah tentu semua baru…..kalau tukar engine susah nak dapat engine ni….apa2 hal call sy no ada dalam blog.

  8. kreta sportage mak sy dah setgah tahun xjln..sbb 1stnye berhenti tgah jln sbb terlampau pns..mgkn la…bile da hntar workshop,kte tu leh stat skjap,lps tu xleh stat lg..smpai pomen tu pon xtaw da nk wtpe ngn kte mak sy..anta worksop len plak…katanye kne tukar enjin..jb sbnarnye ap permasalahnye..dan brape hrge enjin untuk kia sportage?boleh tahu x mane nk dapat enjin murah?

    • thanks for the comment…overhaul jer enjin lama tu…tak perlu tukar engine..kerana engine nya tak ada di kedai secend.sekarang semua engine mahal belaka…payah nak dapat murah dah

  9. Salam,sy nk tnya..keta sportage sy dh x jln dkt 7 bln lbih.skit ati pnya psl sbb enjin die slalu bt hal.dh bnyk kli sy bt top overhall,tp sme jer.smpai head pn dh skin.smpai skrg enjin still leking.lps 2 4 wheel die pn dh x bleh gna.lokasi sy kt perak..tlg beri cdangan ape prlu sy bt lg

    • wasalam…mintak maaf encik agak susah nak bagi cadangan kerana sy tidak nampak keadaan engine kereta encik….mungkin boleh di baik pulih semula mungkin jg kene tukar engine….pasal leaking boleh di betulkan.kalau nak datang tempat saya pun jauh juga…..itu terpulang pada encik lah kalau encik yakin dengan saya encik boleh bawka keter dan kita bincang ape yg perlu buat..tq for the comment

      • Klau kte tkr enjin berapa kos..sbb sy kna buat cepat sblm sy posting dekat sabah.lgi 1 sng ke kita nk dpt enjin sportage ni.

  10. Salam. Saya ada sebiji sportage. sama macam gmbr yg encik overhaul. Tapi dah lama x gerak sebab enjin problem. Nak tnya ada x enjin lain yg boleh masuk sportage ni. Kereta asal auto, tapi nak jadikan manual. Jika ada enjin yang sesuai yg boleh masuk harap boleh beri tahu. TQ

  11. salam… tuan berapa kos overhaul sportage?

    • wasalam kene check keereta dulu

  12. Salam bro, berapa kos overhaul kia sportage ni.Saya ada kia sportage tahun 2000. Keadaan kereta, minyak kuat mkn, rpm kereta turun naik2 time free gear, asap putih, bila ram full throttle masa berhenti engine akan mati. Mana satu yang lebih baik, overhaul ker atau tukar engine.Kalau tukar engine?engine apa yang baik?nk tukar pi engine toyota rav4 pakai boleh ker,, lepas jpj x? estimation range harga berapa?

    • wasalam
      pandangan saya boleh buat overhaul balik engine lama tak perlu tukar engine,dan juga tak perlu masuk RAV4 engine…cuma kos dan apa kene buat sy kene check kereta dulu baru kita tahu tq.

  13. Lagi satu saya ada proton waja tahun 2001, engine bila nk start, kena terus ram bagi mengelakan engine mati, lepas tu time jalan engine boleh tiba2 mati plak.Tau x apa masalahnya? apa perlu dibuat..proton kata body throttle. berapa kos nk repair n overhaul utk kereta waja?

    • ini pun kene check dulu la bro,,,entah rosak entah tidak benda tu,,,entah2 kotor jer atau pun ada masalah lain.jd kene buat pemeriksaan dulu

  14. اسسالامموءالاءيكوم۔۔۔۔۔

    saya nak tanya tuan….minyak hitam gred apa sesuai utk kia sportage 2001 saya….bunyinya kasar sikit…adakah masallah exhaust system atau memang begitu standard…minyak hitam tak makan …asap putih pun takdak…perlu nasihat tuan….lagi satu last soalan..air sensornya bolih service ke….tq

    • beli mnyak petronas mach 5 sae 40 di stesen minyak,50 ringgit jer try minyak ni,exzoz sumbat sy mana tau sy tak nampak

  15. brader saya ada kete kia sportage sebiji mcm yang dalam gambar tu penyakit pun sama….kalau buat overhaul brapa kos dan brapa lama boleh siap…kete ada kat ipoh…memang slalu jalan hari2…

    • overhaul minimum kene ada 2k,itu pun tergantung keadaan engine kalau banyak part2 kene tukar maka banyak la kos nyer

  16. bro..sy ada sportage mcm tu..keta sy kadang2 pandai hilang power,tekan minyak pn rpm tidak naik tp enjin keta tidak mati.apa masalah tu ah?

    • kene check dulu la broo
      tq

  17. salam bro..mau tanya kalau nak tukar enjin kia sportage,enjin jenis ada yg lebih sesuai di pakai ah?

    • wasalam kene cari engina asal dia juga kecuali convert kepada engine lain

  18. salam.. saya baru masuk blog ini.. banyak info panduan saya dapat pelajari.. terima kasih kpd admin…. saya berminat juga nak beli Kia sportage ni tapi secong hand… apa patut dulu nak di buat.. apa nak di check..??

    • check engine cantek body tak accident,suspension dan macam2

  19. Oh ya lg satu… mahu tahu cara penjagaan jenis Kia sportage model lama 1st gene ini… Tq

  20. assalammualaikum bro…….
    Kereta kia sportage 2001….banyak masallah ke….dia punya timing belt setiap berapa km kena tukar….apa masallah standard dia..

    • waslaam bro timing belt setiap 100000 kene tukar tp 80000 biasanya tukar dah tak payah tunggu ngam sangat.keter kia la katakan mana ada satu keter yg takde masalah cuma kia ni manja lebih nak kene jaga,itu jer.

  21. sya nk tanya kia sportage tk ade injin lain ke yg boleh masuk ..dan mana lebih murah tukar injin atau baik pulih..kalau boleh bg angaran harga sekali leh nk spere

    • ada,tapi kene ubah suai,engine asal pun ok cuma minyak kuat cikit

      • tuan…saya berkenan dgn enjin Mitsubishi 2.0 4G63 RVR Turbo A/T 4WD beserta gearbox sekali….tuan rasa boleh masuk tak enjin tu kat Kia Sportage 1997 saya? Terima kasih.

      • RVR front wheel drive Tuan.
        kia back wheel drive jadi tak sama.dan tak boleh masuk

  22. assalammualaikum

    saya ada sebuah kia sportage tahun 2000,kerosakan dia teruk dan perlu buat overhaul keseluruhan engine,gear box pon ada masalah,saya masuk kat D tapi dia tendang semula ke N.orang kata kena tukar gear box,saya tanya bengkel kena overhaul atau tukar gearbox recond.boleh saya tahun anggaran harga untuk buat overhaul engine dan gearbox kereta sportage nie?cik buat top overhaul nie anggarannya berapa ratus?

    • wasalam buat overrhaul kos 2 k keatas.mengikut keadaan kereta,gearbox pulak kene tengok keadaan dulu,

  23. cik,engine kia sportage nie adik beradik dengan engine mazda f8 ke?barang dia boleh pakai yang mazda atau kena pakai yang kia juga?

    • engine sama,ade sedikit lain2 part,macam gasket sama,tp sensor tak sama,timing belt sama water pump sama.

  24. Askum bro..saya ade kia sportge,kereta kia saya tak rosak..tapi ingin tahu jer,saya nak tanya kenapa kereta kia saya tak ade power?kalau nak di bandingkan kerata kia sportge kawan saya.dia punya lagi laju dan sedap daripada kereta saya.orang cakap gearbox nak kene tukar.sbb mgkn dh lama.

    • wasalam
      untuk kes ini sy kene test drive dulu kemudian sy akan tahu ape masalah nya..tq

  25. Betul ke kereta ni banyak masalah. …
    saya ada model 2001….senang ke cari spare parts

    • keter korea biasalah kerenah agak manja.tp model ni feul consumtion agak tinggi.part boleh dapat lagi

  26. boleh saya mintak email encik….macam mana pula kalau saya duduk di ipoh?

  27. Kereta saya kekadang mati engine….check komputer takde ape2. …selalunya masa speed 30 km sejam. ..kenapa ya

  28. Kalau top overhaul kereta kua sportage berapa anggaran…..model 2001

  29. Bagus betol infonya. Sangat berguna. Saya ada sportage sebiji. Sportage ni Kereta bagus. Salam sukses.

  30. Salam Encik,

    Sonata EF 2002 saya ada masalah kurang minyak hitam. Selalu juga kene topup jia perjalanan jauh. Tapi tiada leakage.Boleh bg pandangan apa masalahnya?

    • wasalam

      1.valve seal
      2.piston ring
      dan juga paling teruk sekali valve guide dng block dah haus.dan ini boleh jadi dua kemungkinan

      1.top overhaul
      dng menukar piston ring std dan valve seal grand valve

      2. full overhaul rebooo block dan tukar all valve guide.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

