ford telstar tukar engine

salam saya ada satu lagi project telstar tukar engine twin cam

Salam sejahtera satu lagi halfcut mazda f8 masuk ke workshop matkilat

inilah keadaan kereta pada masa saya baru buka cikit2 barang.

spray bahagian body sudah pun dibuat

sekarang wiring dah pun dipasang…

sekarang kita nak pasang engine dan gearbox…

engine sudah pun hampir siap di pasang….

inilah keadaan selepas engine dipasang oleh matkilat,atau pun motecmat

kalau sesiapa mahu pemasangan halfcut dengan cantik saya lah orang nya..sy pasti tidak akan kecewakan anda…itu janji sy…

banyak dah halfcut sy pasang …

49 Comments

  1. salam…sy ad ford telstar 1.8…thun 91..sy nk ubah suai cket enjin kete ney…ley bg tau enjin pew yg ley msk??cc nk 1.8 jgk…klu ley enjin yg sdp bwk lju cket la…nk yg injection..n brapew badjet enjin tu???n upah pasang brapew???tlg ae bls sume yg sy tnye…nk badjet kos la kwn…

    • boleh..saya ada satu halfcut cantek punyer, manual….twincam injection..macam engine saya juga….
      harga halfcut siap disk breake belakang 4000.upah pasang 1500, halfcut last stok…..

      • kre kos sume 5500 la…enjin ney klu ++turbo ok x??atau pun enjin standard da sdp bwk lri..???bengkel ktne bro???

      • lebih kurang la bro…..engine ni xder turbo….na sahaja twincam injection 1.8.

        pakai engine standart cam ni jer…..tahan lama cikit..torbo ni banyak masalah nanti kalau nak pakai jalan jauh xsedap,sebab risiko dia slalau turbo rosak….

        terpulang la pada bro…..tapi cadanagn sy pakai engine ni la….kereta saya pun sy pakai engine ni dah tiga tahun dah pun masih lagi stady…..

        bengkel aku kat sg buloh jln kuang batu 17, call aku dulu kalau nak datang..
        0172601852

        atau pun bro datang nanti test drive sy punyer keter pun boleh….

  2. salam , saya ada ford telstar 1.8 manual tahun 1991. Kalu nak tukar enjin dengan gear auto agak agak berapa ya ?

    • wasalam…cadangan saya baik beli halfcut.halfcut sy x boleh nak confirm harga yg betul sebab barang tu sekarang susah dpt….
      tp biasanya 3500 mungkin juga lebih.upah sy untuk pasang sy caj 1500.

  3. Telstar 1.8 aku 92 gw52, aku nak tukar enjin injection apa yg murah , single cam pon takpe kalau ade. Tlg ye , ingat nak tukat sebelum tahun baru ni.

    • engine kereta saya nak tak…engine complete macam dekat muka home page tu…..5k siap pasang pada kereta anda trade in yg lama.twincam auto injection.ada disk belakang sekali,timing belt baru tukar raya haji ngan absorber,saya nak jual pasal kereta dah accident,malas nak repair.harga mati..lau minat call sy,lau tak minat tak payah call…thanks … condition no 2 dimalaysia.

  4. salam bro..sy ad telstar 2.0 skrng ni enjin da out..so skrang elok saya overhoul ke atau tukar enjin..kalo nk tukarenjin mane sy boley dapat??

    • wasalam…ikut bajet la..kalau ada 6k kita terus beli halfcut twincam 1.8..kalau nak overhaul engine lama dalam 3k siap restore sekali.kalau tak restore bajet dalam 2k.

  5. Salam ..saya de ford telstar thn 90..manual ..nk tukar auto plak ..dh pegi bnyk twmpat halfcut kt klang …tp .tk jumpe ..sume kata tkde ..ade ape 2 cadangan tk mane nk cari halfcut LG..

    • sy ada sebijik lagi engine macam sy ni..halfcut sama macam sy punyer….

  6. restore 2 cm ne bro??

  7. Salam saudara mortec, saya ada ford telstar tx5 2.0, tahun 91,saya dah pakai enjin jenis diatas tp gear auto, computer box dah rosak, kalau saya nak boleh ke saudara carikan halfcut enjin tersebut ,kalau boleh yg mahual pula, anggaran kos enjin tu berapa ya, ..kereta saya dah tersadai 3 bulan dah , saya dok kelantan, tp tak pa saya boleh uruskan penghantaran kesini..kalau boleh enjin tu keadaan baik,
    Sila respon ya.

    • wasalam….manual takde..kebanyakan nyer auto,engine lantai ade bnyak disini,,tapi halfcut susah nak dapat……

      • saudara sekiranya enjin lantai ada sekali ke dengan computer box dan boleh pastikan gear auto berkeaadaan baik sbb takut masaalah nanti dan juga wiring sekali. sbb wiring dulu org dah usik dan lain2 ok lagi.

      • salam bro sya pakai ford link masalah sya nak tukar gear auto kepada gear manual 1.8 agar2 kos berapa yea bro..klu engine lantai sekali gear box B8 berape pula bro

      • WASALAM BAJET 2K SIAP PASANG TRADE IN

  8. salam..tuan,sy ade sbiji ford telstar thun 1993 1.8 kaburetor.. enjin ape yg sesuai n kos dia kira murah la..

    • Wasalam untuk enjin macam sy kos siap pasang 6k,dohc injection auto 4 speed,tq,kalau lg murah buat balik enjin asal bajet 2k.tq

      • klau yg manual punye ade x..lg 1 sy nk tnya,utk power window bleh ke tukar yg manual pnye..

  9. bro..nak tanya la.. desbot telstar 2.0 tahun 93 boleh muat tak masuk kat telstar 1.8 tahun 91.. lagi satu nak tanya.. blakang nak masuk spring keras skit ok ke? coz lembut sangat la..

    • mungkin tak boleh,kene lihat reka bentuk jika sama boleh jika tak sama tak boleh,kalau keras sangat tak sedap pulak bawak keter nanti

  10. salam bro…boleh tak buat ford telstar 91 wiring kacuk untuk injection twincam b8?wiring asal b8 ada tapi ada kata buat wiring kacuk …apa kata bro..

    • wasalam bro kene cari orang lain,,sy kurang arif

  11. Kalau ford telstar.tukar engine berapa?enjin apa boleh masuk.kalau ftame nak repair boleh tak?sbb frame ada masalah sikit.and bumbung nak tukar baru berapa?

    • encik jika nak tukar engine ada banyak cara.
      1.complete beli halfcut itu kos yg tinggi bajet 6-7k
      2.kalau repair engine lama kemungkinan bajet dalam 1k,2k tergantung pd keadan engine
      3.body work sy tak buat
      4.frame boleh di betul kan tetapi mahu tahu dulu jenis kerosakkan
      5.semua kos baik pulih tergantung pada keadaan kereta encik.

  12. Salam abg motecmat,

    Sy masih bru lg dlm dunia kereta sy igin mmbeli kereta dlm mase trdekat ni..cume sy agak berbelah bahagi kereta ape ptt sy amek..modal sy nk amek kreta trsebut bwh dri 8 atau 7k siap tkar nme dan endorse..kereta second hand yg mahu sy bli dan sini sy ade snarai kereta yg brmaen di kepale sy untk mmbeli..klu bole kereta trsebut sparepart snang dapat dan harga maintenenc takde la mahal..
    1.nissan sentra
    2.ford telstar atau laser
    3.charade aura
    4.mazda 323
    5.ford tx3 dua pintu
    Itu adlh snarai kereta yg sy bmnt tok pkai..klau bro ade cdngan kereta lain pn xpe sy ingin tahu..sy harap bro dpt mmbntu sy..jasa mu amat dihargai…

  13. saya nak tanya pasal spare part kreta ford telstar la.. baru-baru ni pembuka kreta saya tertanggal..saya pergi kedai alat ganti ditempat saya, tiada stock la..boleh encik sarankan mana-mana tempat yang boleh saya perolehi,,

  14. saya harris.. nak tanya la..apa sebab gear 4 saya kadang-kadang tendang jadi free..dan saya terpaksa masuk gear 4 dengan tangan sentiasa pegang tombol gear supaya dia tak tendang jadi free sendiri..

    • spare part boleh dapat cuma kene order baru dapat,jika kedai spare part cakap takde tanya dia balik boleh order tak?jika boleh berapa harga dan bila boleh dapat.gear fre sendiri gearbox sudah ada masalah

  15. sallam en formen keta saya ford tellstar 1.8 tahun 90,,saya cadang nak tukar engine mazda f8 macam en mat tu. soalannya

    1. mazda f8 tu mazda ape yek? 626 tu ke
    2. berapa cost half cut tu
    3. senang dapat ke
    4. fuel pump nak kena tukar ke

    harap en. formen dapat bantu saya, terima kasih

    • wasalam

      1.mazda 626 capella
      2.halfcut harga 4.5k,engine lantai boleh dapat 2k
      3. agak susah cikit nak dpt halfcut tp belah2 klang ada lagi rasanya kene runner
      4. tank dng pump nak kene tukar

      • terima kasih en forman

  16. saya harris nak tanya pendapat.. ford telstar absober depan blakang kayaba atau APM nyer barang bleh masuk tak?

    • boleh tp pastikan dia di buat untuk telstar bukan dari kereta lain.tq

      • kalau saya hantar di bengkel motecmat brapa koz siap pasang coz motec nyer barang sediakan skali..

  17. salam bang matkilat,,saya baru amek ford telstar 2.0 tahun 95 ,enjin v6,,saya ada masaalah air corn setting.tuning nya semua lari.dah rosak kot,,abng ada sperpart nya kah?2.0 memang guna engine v6 ker?minyak larung,kalau yg sesuai guna engine apa?

    • wasalam

      encik kes macam ni saya kene check kereta terlebih dahulu dengan itu saya akan tahu segala masalah dan juga jawaban untuk masalah kereta encik,engine asal dah bagus dah kuat minyak ada sebab lain.

  18. Kereta Ford Telstar 1.8 Carb 1994 kini dipandu oleh anak saya. Katanya bila dipandu secara tiba-tiba rpm drop dan seakan hanpir mati. Seelah itu berbau kesan hangit dalam enjin bay. Start pagi tak ada masalah. Karburator dah convert Iswara jenis botol. Anak saya maklum bau tersebut pada bahagian sekitar aircond compressor. Adakah ini puncanya??????????

    • kemungkinan compressor jem atau bearing rosak.sy bulan depanbaru ada di bengkel sementara ini ayah saya di bengkel

  19. Salam abg motecmat,

    saya punya kereta waja manual 1.6 tahun 2001..sy mencari enjin evo 4..ada tak..sesuai tak law sy pkai enjin evo 4 d waja sy?berapa ya harga enjin n siap pasang.. ?

    • wasalam

      untuk apa buat tu membazir duit aje berapa nak lari nak pakai engine evo 4.meter 180 juga.engine standart aje bikin bagi sedap balik macam asal itu dah memadai.evo 4 takde 14 15 k tak jadi.rugi jer.kalau nak pemanduan yg selesa engine asal dah elok.

  20. Boss saya pakai ford telstar tahun 1984. Engine asal. Ingat nak tukar engine ke lebih power sikit… Yang mana boss recomend n lebih kurang berapa kosnya?

    • fe3n tapi kosnye mahal juga dalam 7k juga,dan juga halfcut pun agak susah dapat

  21. Salam, saya skrg guna kereta ford telstar 2.0 1992, saya nak tanya kalau buat major overhaul berapa kos? Terima kasih.

    • wasalam bajet 2k

  22. Brake pun boleh buat? Sebab hari tu kereta tak hidup lama..bila nak gerak, tayar belakang macam melekat..bila paksa gerak, macam ada brake hose putus..ingat nak hantar repair..

    • boleh jer.yang tak boleh buat cat ngan welding,interior,yg lain insya allah tak ada masalah


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

