keadaan kereta ford telstar saya sebelum tukar engine

ini adalah dashboard original ford telstar saya sebelum saya convert pada halfcut dashboard….sy macam rindu pulak pada dash board ini pasal bnyk kenangan….hihihihi tapi hlfcut punyer dashboard lagi tinggi teknologi pasal semua digital…..dulu kereta saya manual sekarang auto….sy pun suka auto…

yg ini adalah engine kereta ford saya original…..dia masih ok lagi..tapi sy tak tahan nak isi minyak pasal dia guna carb 2000 cc pulak tu…..uiii tak tahan aku..lagi pun kereta saya masa tu bnyk problem ngan power stering air cond,ade la bnyk bila saya kira lau repair original balik dekat 2000 juga keluar modal tu yang saya beli half cut ajer……dah tentu semua ade dan cantek….

erm  inilah keadaan kereta saya masa buat pembedahan kat bengkel sy  sendiri..sy juga sendiri yg membedah dia hahahahaha..

seperti yg anda nampak dalam gambar ini bahagian body sebelah dalam sya spray balik sebab nak nampak camtik cikit….yg lain2 semua sy buka tak de satu pun yg tinggal kecuali body part…semua pasang halfcut punyer….

maka engine halfcut pun dipasang…..

engine dan semua part dah pun dipasang…

16 Comments

  1. salam.smart enjin awak mat..saya pun pakai ford telstar semua barang asal..banyak masalah juga la..antaranya rpm kacau..untuk pengetahuan mat..saya masih lagi pakai enjin karburator..kereta model telstar 1991..kalau saya duk area mat saya mesti pergi lah bengkel mat..skrg ni sy duk alor setar..berbalik kepada masalah rpm kacau tadi..daripada pengetahuan saya mslh ni ada kaitan dengan spring pada choke karburator tu..kalau betul masalah tu..boleh beri sedikit cara-cara menyelesaikan masalah tu?

    • wasalam terima kasih kerana tengok blog saya..

      oo yeker….kalau ada bajet beli halfcut je…sebab kalau tahun 1991 tak payah modify semua boleh terus masuk,

      tapi jauh gak nak mai tempat saya.
      rpm ni tak dak kena mengena dengan carb sebenarnya.
      rpm ada 3 wayar satu + lepas tu satu lagi – lepastu satu lagi sambung dekat negativ coil.
      cuma warna ape aku tak boleh ingat la…

      itu jika rpm yg rosak cuba cari wiring dia,

      tapi kalau carb yg setting tak betul pun boleh jadi,
      tapi kalau engine running ok,makna nya wiring yg problem,atau pun meter rpm tu yg rosak,
      kat alor star tak da ka org boleh repair wiring,
      atau mungkin mereka malas nak buat pasal leceh keje tu..

      lau ada naik kl nanti call la sy…ok.

      • salam..baru td sy gi repair ford saya..problem psl rpm drop tiba2..hantar kedai india dia kata kena tukar karburetor,kedai cina dia xbleh bikin,tp bila sy try hantar kedai Melayu yg bengkel dia mcm pondok je..cas cuma RM5 dikenakan..sbb dia kata “jarum jatuh”…lepas dia bubuh”jarum tu” yg pd penglihatan saya adalah skru..rpm terus stabil 1000..fuh..selamat rm400 drpd tukar karburetor..

  2. akum bro…aku ade ford telstar 1984,aku nk cr enjin yang masuk kat kereta aku ni…

    • waslam bro…mai la tempat saya banyka engine boleh pasang,nak yg bagus pun ada yg lama pun ada

  3. salam…saya baru beli ford telstar 1.8 tahun 1992…teringin rasa nak tukar enjin..ada ke bro?
    yang kopius ni depa kata ada b8 ng b8210…
    bajet dalam brapa enjin tu bro?

    • engine ade tp mahal….kalau nak siap pasang bajet dalam 6k lebih..engine f8 1.8 auto DOHC injection,halfcut.kalau b8 lagi mahal….sy pun tak tahu…

  4. assalam….saya guna ford telstar 1.8 tahun 1992 ,engine dia kaburetor.gear box owner lama pasang injection.so bila jalan dia berat.saya igt nak tukar jew guna injection engine.banyak lagi masalah lain,kereta nie boleh mati sendiri…power stering likking,mcm2 lagi la…bajet agak2 dalam berapa?

    • wasalam
      kalau mau convert to injection DOHC auto atau manual halfcut sahaja 4k.pasang 1.5 k untuk tahun 91 untuk tahun 87.88.89 kene caj 2k sebab kene wat tapak. kira nya kene ada bajet lebih kurang 7k la katakan.tq for the comment

  5. salam…sy msg new bie dlm dni kreta ni..tp baru2 ni sy mncri kereta di used car dan kereta ford telstar 2.0 thn 1994 (tak tahu model jenis ape) tlah mnambat hati sy..dan sy bmnt tok memilikinye tok mnjd kereta pertama sy..yg mrungsikan sy adalah msh bole dpt ke lg sparepart kereta tersebut dan dimane tmpt untok mndpt brg trsbot dan barang kereta ape yg bole diconvert pd kereta trsebut..harap motec matt dpt mmbntu sy..ptolongan mu amat di hrgai..trima ksh..

    • wasalam
      kereta tu ok,spare part boleh dapat cuma kene order,cari yang v6 engine sebab lagi best dan sedap di pandu,kalau yg 4 cilinder pun ok juga.dan juga dapatkan condition secantek yg boleh.

      • Terima kaseh bro..mcm mne sy nk kereta trsbt v6 enjin sb sy msh kurang pngalaman dlm kereta ni..sy ade mlihat di mudah byk cc kreta ford telstar ni ade 1.6 1.8 2.0. Pd pndngan bro mane yg bgos..lpas tu antare ford telstar,laser,lynx mne yg bgos..codition scntek yg bole tu mksod bro cm mane tu..spare part barang trsbt msh snangla untok dicari dan hargenye bro..maaf sb bnyk btnye..ptologan mu amt dihargai..

      • better bro beli ford link sahaja 1.8.i think itu lebih sesuai,

      • Maaf bro..ford link yg mane sb sy try di mudah tak jmpe..mksd bro ford lynx ke…

      • owh ok2..mnarik jgk tu..spare part dye maseh bole dicari lg ke bro dan snang ke untok dijumpai..


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

