proton savvy

selamat datang ke laman blog motecmat

dalam post savvy ni saya nak ceritakan sedikit mengenai kereta ini,saya tau banyak masalah dng kereta savvy ni sbb kereta ni teknologi france atau renault,so part agak mahal dan juga repair susah tak semua mekanik boleh buat,dan banyak aduan sy terima sepanjang pentadbiran blog motecmat.

 

dengan itu soalan yang biasa pembaca tanya pada saya adalah apa engine boleh masuk dalam savvy???

jawaban saya

banyak engine boleh masuk asalkan spesifikasi nya lebih kurang sama,

contoh engine myvi,engine toyota satrlet,SEG,SE,4 age,dan bermacam2 la yg spesifikasi nya sama lebih kurang memang boleh masuk dalam savvy.

tapi bukan terus boleh masuk,kene lah buat tapak maunting baru,kene lah install wiring sekali dan itu dan ini,

yang menjadi persoalan nya adalah aadakah pihak puspakom akan luluskan kerja2 ubah suai tersebut?

pengubah suai kereta harus lah mengikut ciri2 keselamatan dan juga kekemasan kerja,bukan cincai saja.

jika diubah suai dng cantek dan tapak2 maunting semua di buat dng cantek maka tiada alasan untuk tidak lulus puspakom,kerana tujuan wujud nya puspakom untuk memeriksa kenderaan tersebut selamat di gunakan.jadi ubah suai lah kereta anda tetapi selamat digunakan di jalan raya.

CC juga satu perkara yg harus di ambil peduli sebelum ubah suai,jng lah sampai masuk engine yg horse power tinggi2.

untuk perkara ini saya bukan lah orang yang sesuai untuk membuat kerja2 ubah suai apa jua kereta di workshop saya,kerana kerja2 ubah suai kereta saya sudah pencen lama sudah,dalam  erti kata lain saya sudah tidak menerima lagi kerja2 uabh suai kereta.

dalam page ini idea sahaja yg dapat saya tolong.

 

terima kasih

12 Comments

  1. Salam En Mat,

    Saya ada kereta Wira 1.6 Auto, masalah dengan keta saya adalah pada Gearbox Auto. Dah pernah trade-in tahun lepas, kali ini gear R pulak sampai kereta tak mahu bergerak. Ada tak solusi yang terbaik dan berpatutan selain dari trade in lagi sekali.

    Sekian, terima kasih.

    • wasalam..
      ada ramai yang convert kepada manual,tapi masalah nya barang susah dapat..harga lagi mahal….lagi baik tukar gearbox jer…trade in lagi sekali.sy ada supply recond gearbox trade in 1200.00 jer….upah pasang 120.00 belum termasuk minyak. warranty 3 bulan.

  2. salam,

    sumbat lubang tu kat mana?
    kat power steering switch?
    sumbat dengan apa?

    • sumbat dng penutup air cond valve boleh

    • tq.. maksudnya power steering switch tak guna dah.. cabut keluar….

  3. DAH TERBELI SAVY NAK WAT CAM NA…ADA DENGAR & BACA PASAL TIARA ..GAK NYA ..KALAU BANYAK MASAALAH,,, BRAPA COST TUKAR ENJIN SAVY KE ENJIN TOYOTA KE YG SESUAI…FREE MAINTANANCE..TIMING CHAIN…CC BRAPA YANG SESUAI UNTUK NYA…BRAPA LAMA YA …PROJEK TUKAR ENJIN ….

    • terima ksih encik jamil untuk pengetahuan encik sy tidak pernah buat lagi kerja pengubah suaian savvy jadi berapa kos berapa lama boleh siap sy pun tidak tahu.tq

  4. Salam,

    Leh x sumbat enjin YRV turbo dalam Savvy?
    Em, klau starlet, senang x dpt sparepart?

    • waslaam..boleh kene buat tapak je

      • wat tapak tu tuk dua2 enjin ek?
        Enjin starlet senang x dpt sparepart?

  5. Saya guna Proton SAVVY 2007, bercadang nak swap engine, So Engine apa yang paling sesuai?

    • ermm belum pernah buat kerja ubah suai untuk savvy,tp ada angin mengatakan starlet ada org masuk,


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

